Як безвіз змінить український турринок?

Як безвіз змінить український турринок?
“Фіктивні документи на отримання шенгенської візи я ніколи не подавав, тому по ЄС їздити не міг. Друзі з турбізнесу не радили подавати на “шенген” без довідки з місця роботи. При цьому і гроші, і час у мене були”, – згадує Сергій. У підсумку замість Європи молодий чоловік встиг кілька разів злітати до Туреччини, а також побував у Грузії та Азербайджані.

Подібних історій безліч. Як показує практика, українські нелегали без проблем роблять візи за допомогою посередників і потрапляють на жадані польські фабрики і в італійські сім’ї. Водночас цілком благонадійні мандрівники відмовляються від відвідування європейських країн через безглузду бюрократію при отриманні візи. Простий приклад: навіть більш ніж лояльне до українців угорське консульство вимагає від туристів приносити довідки зі школи, де навчаються їхні діти. Людина, яка вирішила по угорській візі проникнути в стару Європу і влаштуватися там на нелегальну роботу, зробить таку довідку без проблем. Але для туриста, який вирішив з’їздити на вихідні в Будапешт, йти зайвий раз в школу і вимагати у директора папірець – головний біль. Тим більше що і відвідування Будапешта, і поїздка в безвізовий, але не менш цікавий Стамбул обійдеться приблизно однаково.

Те ж саме стосується і необхідності подавати в консульство квитки. Так, на кордоні з Польщею і Словаччиною є пішохідні прикордонні переходи. Але, щоб отримати візу, все одно потрібно пред’явити квиток на автобус або літак. Подібних нюансів маса. Необхідність витратити кілька днів на збір важкого стосу документів, “провисіти” пару годин на телефоні, додзвонюючись в візовий центр, а потім вистояти там багатогодинну чергу, для більшості українців унеможливлювали короткі і раптові поїздки в країни ЄС.

Парадокс, але європейські бюрократи, здавалося б, зацікавлені в притоці туристів, робили все можливе, щоб ускладнити їм життя. При цьому, як уже йшлося, українські нелегали проникають в ЄС без проблем.

Час пробив

Втім, візовий кошмар для українських туристів залишився в минулому. З 11 червня власники біометричних паспортів можуть до 90 днів протягом півроку проводити в Європі без віз. І ця подія вплине на життя країни не менше, ніж скасування виїзних віз після розпаду СРСР.

Перевізники вже говорять про сплеск попиту на маршрути, що з’єднують Україну та країни Європи. Наприклад, Укрзалізниця на додачу до вже існуючого “Інтерсіті” з Києва в Перемишль планує запустити швидкісний поїзд Ковель – Хелм. Він почне курсувати з середини червня. А з серпня до нього додасться і прямий маршрут Київ – Краків.

Відзначають зростання попиту за європейськими напрямками і в авіакомпанії airBaltic. Цього року перевізник вирішив збільшити частоту польотів з Києва до Риги з двох до трьох рейсів на тиждень. Додає на літо сім нових маршрутів в європейські країни і Wizz Air. А МАУ Ігоря Коломойського відповіла конкурентам введенням лоукост-тарифів в країни ЄС за ціною від 29 євро за умови покупки квитків за вісім місяців до вильоту.

Після обіцяного приходу восени цього року Ryanair до Києва та Львова конкуренція зросте ще більше. “Я прогнозую зростання авіаперевезень з України в ЄС на 12% в цьому році і на 25% в 2018-му”, – говорить гендиректор Sabre Travel Network Ukraine, яка надає IT-рішення для туристичної галузі, Сергій Кравець.

Хто перший?

Природно, першими випробують безвізові поїздки в Європу легкі на підйом бекпекери. Для багатьох з них отримання візи було надмірно дорогим. Простий приклад: віза в Польщу з урахуванням послуг візового центру і комісії банку за переказ грошей обходиться в суму близько 60 євро. У той же час плацкартний квиток з Києва до Львова коштує близько 150 грн (6 євро). Ще за 11 грн (0,4 євро) можна дістатися електричкою зі Львова до прикордонного селища Шегені. Перейшовши там пішки прикордонний перехід, опиняємося в польському селі Медика. Звідти за 2 злоті (0,5 євро) можна дістатися до Пшемишля. З нього в Краків їздить потяг, проїзд в якому коштує близько 60 злотих (15 євро). У самому Кракові місце в хостелі обійдеться в 25-30 злотих за ніч (6-8 євро).

Стільки ж піде на їжу, якщо готувати самому. Тобто вартість бюджетної поїздки до Кракова на три дні становить близько 90 євро. Але виготовлення візи додатково обійдеться в дві третини від вартості самої подорожі. При цьому поляки вкрай неохоче відкривають для туристів мультивізи. Зірватися і поїхати в одне з довколишніх європейських міст на якийсь із численних фестивалів для української молоді було накдто проблематично. Явна дискримінація у порівнянні з їхніми європейськими однолітками, для яких Україна вже довгі роки відкрита.

Втім, переваги безвізу відчують на собі і більш респектабельні туристи. Наприклад, той же МАУ часто влаштовує розпродажі квитків в Бангкок і Коломбо з вильотом з Вільнюса і Варшави і пересадкою в Києві. Такі квитки коштують на кілька сотень доларів дешевше, ніж безпосередньо з Києва (таким чином компанія намагається розпродати квитки, не продані на основному ринку). У разі безвізового режиму для багатьох українців буде краще витратити добу на дорогу, але заощадити суму, за яку в тому ж Таїланді можна на два тижні зняти бюджетний гестхаус.

Та й взагалі, число рейсів в Азію та Латинську Америку з країн ЄС незрівнянне з Україною. Відповідно і розпродажі квитків там бувають набагато частіше. Зі Східної Європи цілком реально долетіти до Камбоджі або на Кубу за $400-500 в обидва кінці. Для України це фантастика.

Безвізовий режим з ЄС здешевлює подорожі і в розташовані по сусідству з Євросоюзом курортні країни. Наприклад, за допомогою Wizzair в Чорногорію або Албанію з Києва з пересадкою в Будапешті можна полетіти менш ніж за 100 євро в два кінці. У той же час прямий чартер коштує не менше 150 євро. А комбінований квиток Wizzair + Ryanair з Києва в африканське Марокко і назад з пересадками в Будапешті і Мілані обійдеться в $150-200. Тоді як найдешевший квиток “класичної” авіакомпанії Alitalia з транзитом через Рим Фокусу вдалося знайти за $290. Єдина проблема, що лоукостерами в Марокко більша частина українців досі не могла летіти, бо бюджетні авіалінії не продають рейси зі стикуванням, і щоб потрапити на наступний відрізок, була потрібна віза…

Більше того, від безвізового режиму виграють і пакетні туристи. Вони отримають можливість купувати тури у європейських операторів. А за напрямками всередині ЄС ціни у них значно нижчі, ніж у українських конкурентів. Наприклад, нам вдалося за $350 з людини знайти тижневий тур в португальське Алгарве з проживанням в готелі 3* та сніданками з вильотом 18 червня з польської Познані. Навіть з урахуванням $100-150 на людину, які доведеться витратити на поїздку машиною з Києва в Познань, відпочити в Португалії за ціною хорошої Туреччини – вельми приваблива пропозиція. Українські туроператори продають пакети в Португалію не дешевше $800. Однак досі українці не могли користуватися подібними пропозиціями, бо банально не встигали зробити візи.

Vivat конкуренція!

Природно, описані вище процеси не будуть одномоментними. Щоб зрозуміти переваги вільного пересування по Європі, більшості українців буде потрібно кілька років.

Туроператори поки зайняли вичікувальну позицію – уникають будь-яких різких кроків, але в той же час знаходяться на “низькому старті”. “Ситуація цього літа кардинально не зміниться. Лідером залишиться Туреччина, оскільки відпочинок на її курортах буде дешевшим, ніж в Європі”, – прогнозує CEO TUI Ukraine Нурхан Чалі.

Однак директор компанії “Гарячі тури Квадрат” В’ячеслав Нездимовський вважає, що Чалі надто райдужно описує привабливість рідної країни. За словами Нездимовського, туроператори поставили на літо багато чартерів до Туреччини, але в країну повернулися росіяни і турки підняли ціни на готелі. Якщо в минулому році на Анатолійському узбережжі можна було знайти готель за $25 на добу, то в цьому він уже коштує не менше $40. А за таку ціну цілком можна відпочити і в бюджетному готелі в Греції.

Та й сам Чалі не відкидає можливості зростання продажів турів до країн ЄС на 10-15%. В TUI Ukraine готові в будь-який момент поміняти чартерні програми і забезпечити місця в готелях, як тільки компанія відчує зростання попиту по якомусь із напрямків.

Найпростіше підлаштуватися під безвіз буде дрібним туроператорам, які займаються автобусними турами. Цього літа вони будуть у фаворі. “Автобусні програми на уїк-енд стануть більш доступними, тому їх число зросте. Якщо сьогодні вартість автобусного туру складає 120-150 євро, то після скасування віз вона буде менше 100 євро”, – наводить простий розрахунок тренд-директор туркомпанії Tour Lider Олександр Новиковський.

Найбільшим гравцям на “розкачку” знадобиться якийсь час. “Всі були в очікуванні безвізу. Вірили, що він настане, але були сумніви, тому намагалися зайвих ризиків не брати”, – пояснює Фокусу вичікувальну позицію туроператорів директор Coral Travel Тетяна Прокопенко.

Однак уже сьогодні зрозуміло, що завдяки безвізу турринок України через кілька років буде іншим. Туристи стануть більш самостійними, зрозуміють, що покупка послуг туроператора – лише одна з опцій планування поїздки. “Туристи спробують самі формувати поїздки: самостійно купувати квитки, бронювати готель. І після цього вирішать, що їм комфортніше – робити це самим чи звертатися в туристичні компанії”, – пояснює Новиковський.

Туроператорам доведеться попітніти, щоб роздобути клієнта, що став більш самостійним. “Індустрію чекають нові, креативні підходи в маркетингу. Тепер можна вибудовувати емоційний продаж. Людині не потрібно збирати документи на візу. А це означає, що час від початку спілкування з покупцем до моменту продажу туру буде визначатися тільки майстерністю продажника. Повірте, на кожен гаманець знайдеться пропозиція. А якщо додати до цього те, що тепер можливо буде бронювати і виписувати компоненти туру (готель, авіа, страховка, трансфер) миттєво, патерни взаємин турагентство – турист сильно зміняться. Наприклад, з’явиться багато гарячих пропозицій”, – прогнозує Кравець.

Одним словом, перспективи, які відкриває для українського туризму безвізовий режим з ЄС, – більш ніж райдужні. Єдине, що насторожує, так це гіпотетична можливість того, що в Європі до українців почнуть ставитися з такою ж недовірою, як в Ізраїлі. З 2011 року, коли Україна домовилася з ізраїльтянами про безвізовий режим, число проблем на кордоні у наших співвітчизників зросло. Особливо насторожено ставляться до самотніх жінок.

Киянка Марія Васильєва, яка заробляє фрілансом – перекладами наукових текстів для західних фармконцернів, в квітні цього року вирішила з’їздити в гості до подруги в Тель-Авів. Однак після прильоту дівчину відвели в спеціальну кімнату для “підозрілих” осіб і протримали там без пояснення причин кілька годин. Хоча подруга чекала її в аеропорту і прикордонники могли зателефонувати їй, щоб переконатися, що це дійсно гостьовий візит, а не пошуки нелегальної роботи. Врятувало Васильєву тільки те, що вона добре говорила англійською, що нетипово для українських нелегалів. В Ізраїль її все ж впустили, але видали дозвіл на перебування на менший термін, ніж планувалося. Через що дівчині довелося витратити $120 на обмін квитка. “Скажіть спасибі безвізовому режиму”, – сказала нашій героїні ізраїльська прикордонниця, повертаючи тій паспорт з довгоочікуваним штампом.

Статистика відмов у в’їзді жителям Балканських країн та Молдови, які отримали безвіз декількома роками раніше, показує, що такі побоювання не безпідставні. Однак не варто забувати, що після введення безвізового режиму зростає і потік між країнами. Тому в відносних значеннях відсоток відмов може навіть трохи знизитися. І якщо турист пред’явить на кордоні всі необхідні документи – підтвердження фінансового добробуту, броні готелів, квитки і т. д., все повинно пройти добре.

Система Orphus
Информация
Посетители, находящиеся в группе Гость, не могут оставлять комментарии в данной новости.